Jeg har galaktosemi. Det er en stoffskiftesykdom som gjør at jeg ikke kan ha melk og melkeprodukter.

Det er monosakkaridet galaktose jeg ikke kan ha. Dette sukkerstoffet er med på å bygge opp laktose (melkesukker) og pectin. Jeg må derfor holde meg unna mat som inneholder laktose, galaktose og pectin. Sistnevnte brukes som stivelsesstoff i kjøpasyltetøy og finnes naturlig i umoden frukt og bær og i tillegg i tang og tare. Certo, som ofte brukes når en lager syltetøy hjemme, inneholder pectin. Oppskriftene her vil derfor være uten melk og melkeprodukter. Her prøver jeg å legge ut oppskrifter som vi med galaktosemi (og laktoseintoleranse ) kan bruke.


Jeg er opptatt av miljø og prøver derfor å handle lokal mat. Jeg synes det er viktig å bruke de ressursene som finnes i nærmiljøet i stedet for å handle mat som har reist langt. Handler vi alle lokalt og bruker mer av de ressursene som finnes der vi bor, vil dette være fint for kloden vår og våre barn og barnebarn.

Jeg er også opptatt av ren og frisk mat som ikke er proppfull av hormoner, antibiotika og annet. Jeg tror også at dyr som har levd ute på beite smaker bedre enn dyr som bare har stått inne på båsen hele livet.

Jeg er også nysgjerrig på hva ting smaker og prøver derfor å bruke av de ressursene som finnes i nærmiljøet som ellers ikke blir sett på som en ressurs. Her kan løvetannknopper og granskudd være eksempler på hva jeg synes det er morsomt å prøve ut.

Vi kaster alt for mye mat i vårt samfunn i dag. Derfor prøver jeg å bruke opp de restene vi får etter et måltid. Da sparer familien i tillegg penger som kan brukes på andre ting.

torsdag 17. oktober 2019

Potetgrateng

Jeg fortsetter på min franske reise i matverdenen. Også denne oppskriften er inspirert av / tatt fra kokeboka "Frankrike, en kulinarisk reise." Denne gangen er det en grateng med poteter og ost. Denne oppskriften kommer fra Savoie, et område i Frankrike som ligger på grensen til Sveits og Italia.  Retten kan brukes både som en egen rett og som tilbehør til kjøtt eller fisk.



Ingredienser:
  •  poteter i skiver
  •  raspet ost (Norvegia)
  • kyllingkraft (1 -2 dl) ble helt over poteter og ost.
  • litt margarin (et par ts) ble lagt oppå.
  • salt og pepper, litt paprikapulver og timian. 
  • Grøstad Provencepølser.  (Disse kan vi med galaktosemi ha!) 

Slik gjorde jeg det:


    • Potetskivene ble lagt i en ildfast form. 
    • Osten ble lagt over.
    • Kyllingkraften og krydderne ble tilsatt.
    • Dette fikk stå i ovnen på 175 - 200 grader C i en time til potetene var kokt. 
    • Pølsene ble trukket i vann i en stor kjele først, deretter hatt sammen med potetene de siste 10 minuttene. 
    • Ovnen ble satt på grill de siste par minuttene.














    Pølsene jeg brukte!
    Og det er pølser vi kan ha!


      Bildene er tatt på ved to tilfeller; den første ble potetgratengen laget uten pølser og den andre gangen med disse pøsene.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar